0
REMPUHAN DI MINA BAGAIMANA TERJADI dan SALAH SIAPA:





DUBAI:Angka kematian insiden rempuhan di Mina yang menggemparkan dunia baru-baru ini telah meningkat kepada 717 dan menyebabkan lebih 800 jemaah cedera.

Insiden terbabit menyusul selepas insiden kren jatuh di Mekah yang meragut 118 nyawa termasuklah 10 rakyat Malaysia.

Tuding Menuding

Menurut Iran, sekurang-kurangnya 43 rakyatnya meninggal dalam insiden rempuhan ini dan menunding jari ke arah Arab Saudi.

“Insiden yang berlaku hari ini menunjukkan kesalahan pengurusan dan kurangnya perhatian serius terhadap keselamatan jemaah haji. Tidak ada penjelasan lain. Pihak berkuasa Saudi harus dipertanggungjawabkan”, kata ketua organisasi haji Iran, Said Ohadi.

Bagaimanapun, seorang menteri Arab Saudi menyalahkan jemaah haji sendiri dengan berkata mereka tidak mengikut peraturan yang diberi oleh pihak berkuasa.

“Ramai jemaah bergerak tanpa mengikut jadual masing-masing”, kata Menteri Kesihatan, Khaled al-Falih.

“Kalau jemaah mengikut arahan, insiden seperti ini boleh dielakkan”, kata beliau sambil berkata pihaknya akan menjalankan siasatan yang cepat dan telus berikutan insiden.

Bagaimana Kejadian Berlaku?

Rempuhan berlaku kira-kira jam 9:00 pagi (waktu Saudi), beberapa minit selepas pihak keselamatan berkata mereka sedang berurusan dengan insiden jemaah yang terlalu ramai di Mina.

Sebuah Hospital memberitahu kejadian berlaku di luar kawasan Jamarat, tempat membaling jamrah.

Satu kumpulan jemaah yang sedang meninggalkan kawasan terbabit berlanggar dengan satu lagi kumpulan yang mana ketika itu sedang bergerak dari arah bertentangan atau yang sedang berkhemah di luar, kata pihak berkuasa memetik laporan dari AP.

Seorang jemaah dari Sudan berkata pengurusan Haji tahun ini adalah yang paling teruk jika dibandingkan dengan 4 haji yang pernah dihardiri olehnya sebelum ini.

“Jemaah sudah mula dihidrasi dan pengsan sebelum rempuhan”, kata jemaah tersebut yang tidak mahu namanya disiarkan.

“Jemaah tersadung & jatuh antara satu sama lain”, katanya sambil menambah seorang temannya dari Arab Saudi sebelum ini telah memberi amaran kepadanya bahawa “sesuatu akan terjadi”.

Helikopter dan ambulan digunakan bagi membawa mangsa ke hospital.

Insiden berkenaan terjadi ketika umat Islam di seluruh dunia sedang menyambut perayaan Aidil Adha, antara perayaan terbesar umat Islam.

Post a Comment

 
Top