0
Ayah Ini Sanggup Jual Buah Pinggang Demi Biayai Pengajian Anak:



z.jpg

Seorang bapa nekad mengambil satu jalan pintas selepas dia dikatakan sudah tidak mampu untuk membayar yuran pengajian anaknya, Dindi Intan Pertiwi yang kini belajar di sebuah universiti di di Jakarta.

Heri Akhmat Rivai (55) berasal daripada Manado, Sulawesi Indonesia ini relah tekad untuk menjual buah pinggangnya kepada sesiapa yang memerlukan demi memastikan anaknya itu dapat meneruskan pengajian.

Beliau kelihatan memegang papan tanda bertulis "Saya mau menjual "ginjal" untuk biaya kuliah putri saya" sambil berjalan disekitar bandaraya Jakarta.

Dindi Intan Pertiwi kini sedang belaajr di Universitas Jenderal Soedirman, Purwokerto Jawa Tengah dan di perlu membayar yuran pengajian untuk memasuki semester baru.

"Anak saya kini berkuliah untuk memasuki semester 5 tetapi kerana tidak mampu bayar yuran dia mungkin tidak boleh sambung kuliahnya dan wang perlu dibayar sebelum 6 Ogos semalam."

"Anak saya sepatutnya menadapat biasiswa tetapi sehingga kini belum menerimanya," ujar Heri.


zzz.jpg

zz.jpg

Beliau menerangkan ketika ini dia amat memerlukan wang itu semi memastikan puteri kesayangannya itu boleh menyambung belajar dalam jurusan S1 Fakultas Ilmu Sosial dan Politik, jurusan Administasi Publik.

"Saya perlukan wang tersebut sebelum 6 ogos sebanyak Rp3 juta (RM865) untuk membayar yuran anaknya setiap satu semester dan saya juga telah pajakkan rumah saya selama setahun dengan harga Rp3 juta untuk pembiayaan yuran sebelum ini," jelasnya.

Lebih memeritkan, Heri memberitahu dia juga masih mempunyai anak yang masih bersekolah dan tidak mampu membayar yuran pengajian putrinya itu kerana ketiga-tiga anaknya yang lain baru memasuki SMA.

Ketika ini dia tinggal di Jalan Pasar Wetan depan Plasa Mayasari, Tasikmalaya untuk meneruskan hasrat 'bisnes'nya itu.

" Malam tadi(30 Julai), saya berangkat dari Purwokerto dan sampai ke Kampung Rambutan  dan samapi ke sini 7 jam kemudian  dengan membawa tulisan 'Saya Mau Menjual Ginjal untuk biaya Putri Saya', tetapi tidak ada langsung orang ambil peduli bahkan sebuah kereta atau motor pun tidak berhenti," ceritanya sambil menitiskan air mata. - Siakapkeli

Post a Comment

 
Top