1
Di Barbados, ada sebuah makam yang bernama Chase Vault. Makam ini tidak seperti makam biasa yang kita kenal. Bangunan besar dan boleh memuatkan banyak peti mati di dalamnya. Namun, misterinya bukan disitu. Ada peristiwa aneh yang terjadi pada makam ini. Sepertinya, peti-peti mati yang diletakkan di dalamnya boleh berpindah dengan sendirinya.
Misteri ini dikenali dengan nama peti mati berpindah Barbados dan sudah menjadi subjek tulisan beberapa penyelidik. Kisahnya bermula pada tahun 1724.

Pada tahun itu, seorang lelaki bernama James Elliot membina sebuah makam bawah tanah yang besar. Pintu makam itu dibuat dari sebuah marmar besar yang berat dan direka dengan cara yang khusus. Saking beratnya batu itu, diperlukan sekitar 6-7 orang untuk menggesernya.

Chase Vault

Ketika makam itu ditutup, celah pada marmar besar itu akan disimen sehingga tidak boleh lansung  dibuka. Jika suatu hari pintu makam itu hendak dibuka semula untuk mengebumikan seseorang, maka simen tersebut perlu dikikis kembali. Selepas proses pengebumian selesai, marmar itu ditolak dan harus disimen kembali. Demikianlah makam itu direka sedemikian rupa.


Bahagian Dalam Chase Vault

Walaupun telah bersusah payah membinanya, Elliot tidak pernah dikebumikan di tempat itu. Tempat itu dibiarkan kosong hingga tarikh 31 Julai 1807 ketika Mrs.Thomasina Goddard dikebumikan di tempat itu.

Jenazah Mrs.Goddard diletakkan di dalam sebuah peti mati kayu. Pada tahun 1808, makam itu dibeli oleh keluarga Chase, salah satu keluarga yang kaya raya dan disegani di Barbados.

Kerana perubahan pemilikan itu, makam itu itu kemudian diberi nama Chase Vault yang artinya Makam keluarga Chase. Thomas Chase, pemimpin keluarga Chase, adalah salah seorang yang paling dibenci di Barbados. 

Menurut salah satu catatan di people 's almanac: "Kepala keluarga itu adalah seseorang yang mempunyai tabiat yang jahat, ia begitu kejam terhadap budak-budaknya sehingga mereka sering mengancam akan membunuhnya." 

Pada tarikh 22 Februari 1808, anak bongsu Thomas yang bernama Mary Ann Chase yang baru berusia 2 tahun meninggal dunia dan jenazahnya dibawa ke Chase Vault untuk dikebumikan. 

Pintu makam itu dibuka, Peti mati Mary Ann yang terbuat dari timah yang berat kemudian dibawa masuk ke dalamnya dan diletakkan disamping peti mati Mrs.Goddard. Pintu Chase Vault pun ditutup kembali dengan marmar besar itu dan disimen.

Selepas kematian Mary Ann, perlahan-lahan, Chase Vault mula diisi oleh jenazah ahli keluarga Chase lain. Pada tarikh 6 Julai 1812, hanya 5 tahun selepas kematian Mary Ann, Anak Thomas lain yang bernama Dorcas Chase, juga meninggal. 

Beberapa orang mengatakan kalau Dorcas telah bunuh diri dengan cara mogok makan kerana kemurungan dengan ayahnya. Mayat Dorcas dibawa ke Chase Vault dan peti matinya yang juga terbuat dari timah yang berat diletakkan di tempat itu bersama peti mati Mrs.Goddard dan Mary Ann. 

Hanya beberapa minggu selepas pengebumian Dorcas, Mr.Thomas Chase, sang kepala keluarga, meninggal dunia kerana bunuh diri. 

Mayatnya diletakkan ke dalam peti timah seberat 108 kilogram dan dibawa ke Chase Vault. Inilah awal dari misteri yang membingungkan.

Ketika pintu makam itu dibuka, para pengurus pengebumian terkejut kerana mencari peti-peti mati yang sudah ada di dalamnya berada pada kedudukan yang tidak semestinya. 

Peti mati Mary Ann Chase telah beralih ke sudut lain. Ahli keluarga Chase yang melihat itu menjadi sangat marah dan mengira ada penjarah makam yang telah meranapkan peti-peti mati itu. 

Namun, mereka tidak mencari benda apapun yang hilang dari makam itu. Peti mati Mary Ann kemudian dikembalikan ke posisi semula dan pintu Chase Vault kembali ditutup.

Tetapi, misteri itu tidak berakhir di sini. Pada tarikh 25 September 1816, empat tahun selepas pengebumian Thomas Chase, makam itu kembali dibuka.

Kali ini untuk menampung jenazah Charles Brewster Ames yang berusia 11 tahun. Sekali lagi, mereka mendapati semua peti mati telah berpindah tempat, termasuk peti mati Thomas Chase yang sangat berat. Satu-satunya peti mati yang tidak berubah kedudukan hanyalah peti mati kayu milik Mrs.Goddard. Petugas perkuburan kemudian memerintahkan agar peti-peti mati itu dikembalikan ke kedudukannya yang semula. 



Saking beratnya peti mati Thomas Chase, diperlukan lapan lelaki untuk memperbaiki kedudukannya. Pintu masuk Chase Vault kembali ditutup rapat. 

52 hari kemudian, tepatnya tanggal 17 November 1816, pintu Chase Vault kembali dibuka. Kali ini untuk menerima jenazah Samuel Brewster Ames. Sekali lagi, para pengurus pengebumian mencari peti-peti mati di dalamnya telah berubah kedudukan.


Dan sama seperti sebelumnya, peti mati kayu Mrs.Goddard adalah satu-satunya peti mati yang tidak berpindah tempat. Jadi, untuk ketiga kalinya mereka mengembalikan semua peti mati itu kembali ke kedudukannya yang semula. 



Tiga tahun kemudian, tepatnya pada tanggal 17 Julai 1819, makam itu kembali dibuka untuk menerima jenazah Thomasina Clark. 

Berbeza dengan peti mati sebelumnya, jenazah Clark ditaruh di dalam peti mati kayu. Ketika pintu makam dibuka, mereka kembali mencari peti-peti mati di dalamnya berada dalam kedudukan yang berantakan.

Post a Comment

 
Top