0
Datuk Dr. Haron Din 

Ketika ada dalam kalangan pemimpin Pas memperlekehkan usaha kerajaan dalam menangani krisis kehilangan pesawat MH370, Timbalan Mursyidul Am parti itu, Datuk Dr. Haron Din mempertahankan tindakan kerajaan dan pihak Malaysia Airlines (MAS).

Beliau menegaskan, pihak berkuasa melakukan yang terbaik dalam usaha mengesan pesawat malang itu dan kerajaan berdepan dengan tugasan amat berat untuk dipikul.

"Bak kata pepatah, berat mata memandang, berat lagi bahu memikul.

"Yang memikul tugas ini adalah kerajaan dan saya secara jujur mengatakan kerajaan telah melakukan segalanya," katanya seperti dipetik dalam portal berita, Antarapos di sini hari ini.

Kenyataan Haron itu dibuat susulan kritikan melulu Naib Presiden Pas, Datuk Mahfuz Omar termasuk Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim terhadap kerajaan dalam menangani tragedi yang berlarutan sejak 11 hari lalu.

Kedua-dua pemimpin pembangkang itu memperlekehkan usaha kerajaan dalam merungkai misteri kehilangan pesawat itu dalam ceramah mereka sempena Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang.

Dalam pada itu, Haron menasihatkan rakyat negara ini, khususnya keluarga penumpang pesawat itu untuk menyerahkan perkara itu kepada Allah.

Dalam konteks itu, Haron yang juga pengamal perubatan Islam tidak menolak sekiranya pesawat tersebut 'termasuk' ke alam lain.

"Tetapi segala-galanya itu masih lagi ada persoalan, segala yang terdaya oleh kita dalam menghadapi suasana tempat, masa dan keadaan yang kesemuanya kita rujuk kepada alam kebendaan.

"Kita tidak pernah terfikir apakah mungkin alam ini hanya ada alam benda atau nyata? Ada alam dunia sahaja atau ada alam lain?" katanya.

Menurut Haron, banyak persoalan timbul ekoran kehilangan pesawat itu yang secara tiba-tiba hilang daripada radar, selain gagal dihubungi dan besar kemungkinan pesawat terbabit termasuk ke dalam alam ghaib
.
"Saya sekadar bertanya adakah kita lupa atau tak mahu mengambil kira alam ghaib iaitu maksud perlu ada kemampuan serta kebolehan untuk kita menembusi, mencari dan mengenali alam ghaib.

"Ini hanya berlaku apabila alam nyata tidak dapat menjawab, bila alam yang kita lihat dengan mata tidak dapat menjawab, mungkin alam ghaib boleh menjawab," katanya.

Tiada jejak MH370 di koridor utara

KUALA LUMPUR: Sekurang-kurangnya empat negara yang terletak di koridor utara operasi mencari dan menyelamat (SAR) MH370 memaklumkan tidak mengesan sebarang jejak pesawat itu melintasi ruang udara negara mereka.
Pihak berkuasa penerbangan awam dan tentera di India, Pakistan, Kazakhstan dan Kyrgyzstan menegaskan, radar awam atau tentera pasti dapat mengesan pergerakan pesawat itu jika benar ia melintasi ruang udara mereka. Malah, pejuang Taliban di sempadan pergunungan Pakistan - Afghanistan turut menafikan kemungkinan MH370 melintasi kawasan mereka.
                                 Koridor utara bagi operasi SAR MH370. Grafik Hanafi Nordin
"Walaupun semua sistem di dalam pesawat dimatikan, agak mustahil pesawat dapat terbang tanpa dikesan," kata Timbalan Ketua jawatankuasa itu Serik Mukhtybayev.

Katanya, MH370 berupaya terbang sehingga Kazakhstan tetapi ia akan dikesan sebaik memasuki ruang udara negaranya.

"Pihak tentera mengawasi ruang udara negara ini dan pesawat juga terpaksa merentasi ruang udara beberapa negara lain. Zon penerbangan ini dipantau dengan teliti. Kami pasti akan menerima maklumat daripada negara berkenaan," katanya.
EMPAT negara di koridor utara serta Taliban yang menguasai sempadan Afghnistan-Pakistan turut nafikan kelibat MH370. Grafik Hanafi Nordin
Sementara itu, pihak penerbangan awam Kyrgyzstan juga menolak kemungkinan pesawat itu hilang berhampiran negaranya.

"Pesawat ini tidak terbang di ruang udara Kyrgyzstan. Tentera Udara Russia dan Amerika Syarikat yang berpangkalan di negara ini mempunyai alat radar yang pasti dapat mengesan pesawat ini," kata Timbalan Presiden Lapangan Terbang Awam Manas dekat Bishkek, Dair Tokobayev.

Pegawai penerbangan awam Pakistan, India dan Afghanistan turut menjelaskan mereka tidak tahu lokasi MH370 walaupun telah maklum dengan pencarian pesawat itu telah diperluaskan ke wilayah berkenaan.

"Idea bahawa pesawat terbang di ruang udara India selama beberapa jam tanpa dikesan adalah sesuatu yang tak masuk akal," kata pegawai Kementerian Pertahanan India yang tidak mahu dikenali.

Menurutnya, laporan itu tidak berasas kerana juruterbang terbabit perlu tahu lokasi tepat semua radar dan sistem pemantauan di India jika mahu mengelak daripada dikesan sedangkan pemantauan di ruang udara India amat ketat berikutan krisis sempadan yang dihadapi dengan jirannya Pakistan.

Pegawai tentera India yang mengulas teori MH370 terbang melintasi banjaran Himalaya yang kurang mendapat liputan radar pula menjelaskan, rupa bumi banjaran itu memerlukan kepintaran dan kemahiran juruterbang tentera untuk berbuat demikian.

Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Pakistan juga memberitahu pihaknya tidak mengesan sebarang keganjilan di ruang angkasanya selepas MH370 dilaporkan hilang.

"Kami telah memeriksa rekod radar kami dalam tempoh berkenaan tetapi gagal menemui sebarang bukti kehadiran pesawat itu,” katanya.

Malah, teori mengatakan MH370 melintasi kawasan pergunungan di sempadan Pakistan - Afghanistan yang menjadi lokasi Taliban berkubu juga ditolak oleh kumpulan pejuang itu.

Jurucakap Taliban di Afghanistan Zabihullah Mujahid berkata, kehilangan pesawat itu tidak ada kena mengena dengan mereka.

"Ia berlaku di luar Afghanistan dan anda sendiri boleh lihat bahawa negara yang memiliki peralatan dan kemudahan canggih sekalipun tidak tahu ke mana perginya pesawat itu. Oleh itu, kami juga tidak ada sebarang maklumat, lagi pun ia urusan negara luar,” katanya. - AGENSI

Post a Comment

 
Top