0
BERAKHIRNYA KISAH MH370


PM kita baru sahaja selesaikan memberikan sidang medianya. Satu yang jelas ialah MH370 tanpa ragu telah menjunam ke Lautan Hindi.

Dengan pengumuman ini, maka segala teori, ramalan bomoh dan pandangan yang kita bina selama ini terjawab. Teori yang paling tidak sesuai ialah teori konspirasi. Inilah teori yang sejak dari awal lagi tidak masuk di akal saya.

Tidak mungkin ada anak kapal yang bersedia untuk menjadikan diri dan 'nyawa' mereka bahan ujian sesiapa? Tidak mungkin ada negara yang bersedia menggunakan pesawat ini untuk mengkhianati mana-mana negara atau nyawa yang tidak berdosa? Tetapi kerana ramai dalam kalangan kita yang hidup dalam dunia yang penuh prasangka, maka kita pun mula membina pelbagai tafsiran sendiri. Inilah yang saya harap menjadi pedoman kita masa depan.

Isunya sekarang, mengapa MH370 tersasar begitu jauh? Apakah puncanya? Adakah kokpit terbakar yang menyebabkan terputusnya alat hubungan, adakah sabotaj atau adakah perbuatan anak kapal yang menyebabkan terjadinya tragedi ini?

Kita tidak boleh menjawab pertanyaan di atas sehinggalah alat perakam data dan kotak hitam ditemui. Sehingga kita ketemui kotak ini, janganlah kita berteori lagi.

Hormatilah keluarga mangsa yang terlibat. Jangan lupa juga kita hargai kesungguhan pihak berkuasa dan pasukan penyiasat yang telah bertungkus lumus menyelesaikan misteri ini. saya secara peribadi mengucapkan tahniah dan terima kasih kepada mereka.

Kepada keluarga mangsa yang beragama Islam, Al-Fatihah dari saya dan kepada yang bukan beragama Islam, takziah dari saya.

Post a Comment

 
Top