1
Hilangnya pesawat awam milik syarikat penerbangan Malaysia Airlines cukup meresahkan pihak media mahupun orang ramai yang sudah memasuki hari ke 3 hari ini.

Hal ini mengingatkan kita pada peristiwa sama milik syarikat penerbangan domestik yang hilang di laut Majene beberapa tahun lalu. Mengingat ke belakang, berikut ada beberapa cerita penerbangan awam yang hilang secara misteri tanpa penjelasan. Apakah mereka memasuki dimensi lain seperti di Segitiga Bermuda? tidak ada yang mampu menjelaskannya secara pasti.

Pesawat AU Globemaster

Hilang selama lebih dari setengah abad, tepatnya 60 tahun lalu bersama 52 penumpangnya.Pesawat jenis C-124A Globemaster ini akhirnya ditemui di glasier Alaska tahun 2012 setelah hilang kenalan pada tahun 1952 dan tak pernah ditemui sejak saat itu.

Menurut Associated Press, pesawat itu berasal dari McChord Air Force Base di negara bahagian Washington sebelum menjadi pesawat Tentera Udara ketiga terbesaryang lenyap di Alaska pada bulan November 1952.


Adam Air

Ini adalah kemalangan udara domestik paling memilukan. Adam Air jurusan Jakarta-Surabaya-Manado hilang selepas transit dari Lapangan Terbang Senai, Johor Bahru pada 1 Januari 2007.Pada Ogos 2007 atau 8 bulan selepas pesawat hilang, kotak hitam Adam Air ditemui di kedalaman 2,000 meter Laut Majene.

Sebelum ditemui kotak hitam, 38 anggota pasukan dari mencari banyak serpihan Adam Air. 102 orang terbunuh dalam pesawat Adam Air yang dipandu oleh Kapten Refri A Widodo itu.

 Air France
Syarikat penerbangan Air France 447 berangkat dari Rio de Janeiro ke Paris pada 1 Jun 2009.Pesawat hilang kenalan setelah berkomunikasi terakhir kali dengan pemandu lalu lintas udara (ATC), hal ini cukup aneh mengingat pesawat ini tidak menghantar isyarat apa pun.

Hingga pada akhirnya setelah 3 tahun berlalu dari peristiwa kelam itu, kotak hitam ditemui pada 2011 oleh pasukan siasatan Perancis, di Lautan Atlantik yang kemudian diumumkan secara rasmi pada 2012.Kemalangan ini mengakibatkan 228 Orang tewas.


Terbaru..... Pesawat Malaysia Airlines MH370 yang didakwa hilang pada Sabtu, 8 Mac 2014, dalam laluan penerbangan Kuala Lumpur menuju Beijing hingga kini belum dijumpai.

 Sebanyak 239 orang berada di dalam pesawat super jumbo berjenis Boeing 777-200 tersebut. Pesawat yang terdiri daripada 227 penumpang dan 12 anak kapal. Pilot yang menerbangkan pesawat MAS ini adalah Kapten Zaharie Ahmad Syah, yang mempunyai 18.365 jam terbang.


 (Berbagai Sumber)

Post a Comment

 
Top