0
Masalah teknikal
Pesawat MH370 mungkin mengalami masalah teknikal pada enjin yang kemudian melemahkan seluruh sistem pesawat sebelum menyebabkannya terhempas.
Kemungkinan besar pesawat itu menjunam ke laut dan sehingga kini belum dikesan pasukan penyelamat.
Antara masalah teknikal pada enjin yang boleh mengundang malapetaka ialah pesawat kehabisan minyak atau kehilangan kuasa enjin dan tujahan semasa terbang.
Kebakaran
Pesawat kemungkinan mengalami kebakaran yang boleh berpunca daripada enjin atau dari dalam kabin.
Kebakaran dari dalam kabin mungkin boleh berpunca daripada litar pintas atau peralatan elektronik dalam pesawat.
Pesawat juga boleh berdepan dengan gangguan telekomunikasi jika penumpang menggunakan gajet-gajet elektronik yang dibawa bersama semasa penerbangan.
Semua gangguan itu boleh mengundang malapetaka.
Cuaca buruk
Faktor ribut dan kilat boleh menjadi salah satu punca pesawat MH370 ditimpa kemalangan.
Sistem pada pesawat boleh terganggu sekiranya berlaku bencana seperti ribut yang menyebabkan hilangnya imbangan sebelum pesawat kemudian terhempas.
Tersasar penerbangan
Juruterbang mungkin tersasar daripada mengikuti radar semasa penerbangan hingga menyebabkan pesawat MH370 terputus hubungan dengan menara kawalan.
Juruterbang berkemungkinan tidak kembali kepada panduan penerbangan yang diberi oleh menara kawalan atau tidak kembali kepada sistem pengesanan global (GPS) yang terdapat pada pesawat hingga memungkinkan ia terhempas.
Rampasan
Pesawat mungkin dirampas oleh pihak pengganas yang kemudian telah meletupkannya.
Pengganas biasanya akan membuat sesuatu tuntutan jika mereka merampas pesawat dan tidak melakukan perkara itu jika tiada tujuan.

Kali terakhir pesawat itu dikesan adalah pada kedudukan longitud 06 darjah 55 minit 15 saat Utara dan latitud 103 darjah 34 minit 43 saat Timur.

Selain 38 warganegara Malaysia, lebih 150 warganegara China selain warganegara Indonesia, Australia, India, Perancis, Amerika Syarikat, New Zealand, Ukraine, Kanada, Itali, Belanda, Rusia dan Austria turut menaiki pesawat itu.

Kapal terbang tersebut dikemudi Kapten Zaharie Ahmad Shah, 53, yang mempunyai pengalaman terbang selama selama 18,365 jam dengan dibantu oleh Fariq Ab. Hamid

Cuaca dilaporkan baik ketika kejadian kehilangan dan juruterbang tidak pernah menghantar isyarat kecemasan.

Ketua Pegawai Eksekutif MAS, Ahmad Jauhari Yahya turut menyatakan, syarikat itu menolak kemungkinan bahawa pesawat tersebut kehabisan bahan bakar ketika dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Beijing kerana ia memiliki kapasiti mencukupi untuk terbang sehingga pukul 8.30 pagi.

AHLI keluarga mangsa dikawal anggota keselamatan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur di Sepang.

Pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein turut mengumumkan penubuhan pusat koordinasi bagi menyalurkan maklumat mengenai kejadian itu dengan diketuai Jabatan Penerbangan Awam.

Operasi mencari dan menyelamat giat dijalankan dengan disertai oleh Angkatan Tentera Malaysia dan Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) selain mendapat bantuan daripada Vietnam, Singapura, China dan Amerika Syarikat.

Beberapa laporan dalam laman sosial yang memetik laporan agensi berita asing turut mendakwa pesawat ditemui di Vietnam namun pihak berkuasa negara itu menafikan perkara itu.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak turut mengesahkan untuk memperluaskan kawasan mencari pesawat MH370 dengan menambah bilangan aset yang dikerahkan melibatkan sejumlah 15 pesawat.

steri kepada seorang penumpang pesawat MH370 keluar dari sebuah hotel di Beijing.

Dalam pada itu, suasana hiba menyelubungi KLIA dan Lapangan Terbang Antarabangsa Beijing apabila saudara-mara penumpang MH370 tiba di kedua-dua lapangan terbang itu untuk menunggu berita terkini mengenai kejadian misteri tersebut.

p.s  segalanya mungkin

Post a Comment

 
Top