0
Pesawat AP-3C Orion pulang ke pangkalan Base Pearce selepas seharian mencari di Lautan Hindi untuk pesawat hilang, MH370 pada 8 April. Menurut laporan CNN, Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) pada 8 pagi hari kehilangan pesawat itu menggerakkan operasi pencarian, tetapi tidak memaklumkan Jabatan Penerbangan Awam (DCA). – Gambar Reuters, 11 April, 2014.
Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) menggerakkan sebuah pesawat untuk operasi pencarian MH370 kira-kira pukul 8 pagi, 8 Mac lalu sebaik saja Malaysia Airlines melaporkan pesawatnya hilang, lapor CNN.
Pesawat tersebut berlepas sebelum data sokongan pihak berkuasa menunjukkan pesawat tersebut terbang ke arah barat, kata seorang pegawai kanan kerajaan Malaysia kepada CNN.

Namun, TUDM tidak memaklumkan kepada Jabatan Penerbangan Awam (DCA) atau operasi mencari dan menyelamat sehingga tiga hari kemudian pada 11 Mac lalu, seorang sumber terlibat dalam siasatan itu memberitahu CNN.
CNN difahamkan bahawa juruterbang MH370, Kapten Zaharie Ahmad Shah adalah individu terakhir yang bercakap dengan pusat kawalan udara dengan berkata 'Selamat malam, Malaysia Tiga-Tujuh-Kosong.
Sumber tersebut berkata kepada CNN tiada apa yang luar biasa mengenai suara tersebut yang tidak menunjukkan beliau berada dalam keadaan tertekan.
Salah seorang sumber yang terlibat dalam siasatan itu memberitahu CNN bahawa polis mengambil keterangan lima lagi juruterbang MAS lain yang mengenali juruterbang dan pembantu juruterbang itu.
"Tiada suara pihak ketiga kedengaran," menurut sumber itu.

Pesawat MH370 hilang ketika dalam perjalanan ke Beijing dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pada 8 Mac lalu.

Sehingga kini, pesawat Boeing 777 itu masih belum ditemui. – 11 April, 2014.

Post a Comment

 
Top