0
Karpal Singh, antara ahli politik paling berpengaruh di Malaysia. Beliau maut dalam kemalangan di Perak awal pagi tadi.
 
Berikut wawancara terakhir dengan mendiang yang dibuat enam hari lalu di bangunan Parlimen.
 
Dalam temubual itu, beliau antaranya berkata tidak akan berundur senyap-senyap melalui pintu belakang, walaupun berdepan banyak rintangan hidup.
 
Berikut disiarkan semula laporan tersebut:


'Karpal tak akan berlalu secara senyap-senyap'

Hampir 30 tahun berlalu, walaupun berdepan dengan banyak ancaman dalam hidupnya, Karpal Singh tetap enggan berundur secara senyap-senyap melalui pintu belakang .

Pernah beliau diminta oleh pegawai polis supaya secara rahsia meninggalkan bilik mahkamah bagi mengelak bahaya ancaman seorang lelaki, yang mendakwa mempunyai kuasa ghaib, yang mengancam untuk menyerang Karpal kerana menyaman sultan.

Karpal enggan, dengan berkata "jika saya pergi melalui pintu belakang sekarang, saya akan melalui pintu belakang sepanjang hidup saya."

Ahli politik dan peguam yang kini berusia 74 tahun itu kekal
dengan sikap tabahnya itu sehinggalah hari ini, dalam menghadapi satu lagi percubaan oleh kerajaan untuk bukan sahaja menguburkan kerjaya politiknya , tetapi juga untuk menyumbatnya ke dalam penjara.

Hukuman bagi sabitannya terhadap tuduhan hasutan baru-baru ini - denda sebanyak RM4,000  - menghalang Karpal daripada memegang jawatan politik dan dikenakan tempoh hilang kelayakan selama lima tahun untuk bertanding kerusi Parlimen.

Malaysia tidak mempunyai had umur untuk menjadi anggota Parlimen, dan Karpal berkata usianya akan mencecah 82 tahun apabila dia layak semula kembali ke arena politik.

"Mereka tidak melakukannya secara adil; ia bukanlah cara yang
betul untuk melakukannya, "kata Karpal mengulas percubaan untuk mengenyah beliau dari politik.

Karpal telah mengemukakan rayuan terhadap sabitannya itu.

"Saya akan lawan mereka di Mahkamah Persekutuan ," katanya sambil menambah bahawa sekiranya beliau terpaksa pergi, beliau tidak rugi apa-apa.

Beliau mengeluh tentang ketiadaan lagi Majlis Privy sebagai mahkamah rayuan terakhir di Malaysia , kerana "anda boleh mengharapkan keadilan " dari hakim Inggeris, yang menurutnya, objektif terhadap implikasi politik dalam penghakiman.

MK

Post a Comment

 
Top