0
Ritual sunat bagi suku  Mardudjara, Afrika agak berbeza dengan masyarakat di Negara lain. Ketika pemuda Mardudjara mengahampiri dewasa mereka diharuskan bersunat.

Kebiasaanya di usia 15 dan 16 tahu adalah waktu paling sesuai untuk melakukan ritual sunat tersebut, walaupun sakit mereka perlu di sunatkan bagi mengelakkan kuasa jahat menganggu dan ia juga sebagai memberi kekuatan kepada kemaluan mereka.

Semasa ritual sunat dilakukan, remaja lelaki akan ditelentangkan dekat ungun api manakala dadanya pula akan ditindih oleh ketua suku kaum menghadap kearah kemaluan.

Kedua belah kaki pemuda tersebut diikat dan kedua tangannya  pula di pegang oleh ahli keluarganya.Ritual ini dilakukan secara beramai-ramai Mardudjara.Sebaik sahaja habis membaca mentera,kulit kemaluan lelaki itu di potong dengan sebilah pisau yang telah dijampi,Bahagaian hujung kemaluan yang sudah dipotong kulitnya di balut dengan sejenis daun bagi memastikan luka bekas potongan cepat kering.

Ungun api yang dipasang berhampiran dengan kawasan ritual tersebut bertujuan mengelakkan daripada ganguan kuasa jahat Suku Mardudjara percaya dengan cara itu kuasa jahat tidak ganggu kehidupan mereka.
Ketua suku Mardudjara akan meminta pemuda yang telah disunatkan dalam acara ritual itu menelan kulit kemaluannya tanpa dikunyah.

Mereka percaya kulit kemaluan memberikan kekuatan kepada kemaluan sendiri.Sehingga kini amalan itu masih lagi diamalkan suku Mardudjara yang tinggal dipendalaman Afrika Selatan.Mereka percaya amalan itu mampu memberi mereka zuriat yang kuat dan berani

Post a Comment

 
Top