0
Seorang tentera Australia melakukan misi pencarian melalui udara menggunakan helikopter Tiger 75, S-70B-2 Seahawk.

SHAH ALAM - Pencarian kotak hitam akan mengambil masa yang lebih lama malah mungkin terpaksa kembali semula seperti proses awal pencarian jika petunjuk yang lebih menyakinkan berkaitan  MH370 tidak ditemui dalam masa terdekat.

Pakar aeroangkasa Universiti Putra Malaysia (UPM), Prof Dr Ahmad Samsuri Mokhtar berkata, jangka hayat kotak hitam MH370 yang kian berakhir meletakkan operasi pencarian lebih sukar.

Bagaimanapun katanya, apa sedikit melegakan ialah sekalipun kotak hitam tidak lagi mengeluarkan isyarat, ia masih boleh ditemui berdasarkan isyarat detik terakhir dikesan.

"Kawasan carian telah dikecilkan berpandukan isyarat terakhir, justeru itu boleh dijadikan panduan," katanya.

Menurut Ahmad Samsuri, pasukanpencari pada masa ini sedang giat mengesan kotak hitam menggunakan kaedah robotik ke dasar lautan di kawasan isyarat ping itu dikesan. Kaedah lain pula, katanya akan digunakan jika isyarat tidak lagi ditemui iaitu pencarian di kawasan telah ditandai.

"Daripada kawasan ditandai, ia sedikit sebanyak membantu misi pencarian kotak hitam walaupun masa diambil untuk temui petunjuk seterusnya memakan masa lebih lama. Oleh itu, alat pengesan mengeluarkan gelombang bunyi bagi mengesan sebarang objek di dasar lautan perlu digunakan," katanya.

Ahmad Samsuri tidak menolak kemungkinan pencarian selepas hayat kotak hitam tamat akan membuahkan hasil hanya jika bangkai atau serpihan pesawat ditemui.

"Hanya itu saja jadi harapan pasukan pencarian waktu itu," katanya.

Dalam kebimbangan itu, beliau masih yakin kotak hitam akan ditemui dalam masa terdekat berdasarkan isyarat detik dikesan dua kapal tentera China dan Australia yang ada persamaan dengan kotak hitam pesawat.

Post a Comment

 
Top