0
Adakah anda pernah mendengar rumput ulat (worm grass)? Pernahkah anda membayangkan bagaimana bentuknya? 

Tapi itulah nama tumbuhan unik dan menakjubkan yang hanya boleh hidup di dataran tinggi Qingzhang (terletak 3500 meter di atas permukaan laut) China.

 Ajaibnya, rumput ulat yang mempunyai nama latin Cordyceps ini merupakan kombinasi ulat dan rumput. Ketika musim sejuk, cordyceps hidup di dalam tanah seperti ulat, sedangkan di musim panas ia akan keluar dari tanah dan tumbuh menjadi tumbuhan kecil. 

Subhanallah!! Pekara unik lain adalah cara mendapatkan tumbuhan aneh ini, carian ubat tradisonal rumput ulat ini dikatakan tidak akan dapat melihatnya dengan kedudukan membongkok atau berdiri. 

Mereka terpaksa merangkak dan merayap pelahan-lahan agar boleh melihat dan mencabutnya. Kerana khasiatnya yang dipercayai boleh mengubati pelbagai macam penyakit, seperti buah pinggang, ejakulasi awal dan bahkan kanser, tanaman ini banyak diburu dan konon menjadi ubat herba termahal di dunia.

Bukan menidakkan...saya memang ada mengalami masaalah pernafasan,senang kata asma,semput,lelah....dan saya disarankan untuk memakan sejenis makanan kesihatan yang dinamakan Cordyceps.   alhamdulillah diawal pemakanan...banyak lendir yang keluar,dari yang berwarna pekat hingga jernih..dan sekarang tiada lagi masaalah lendir dalam saluran pernafasan...




kredit: Dairishare

Post a Comment

 
Top