0
Perang AS di Vietnam merupakan peperangan di antara 2 kuasa blok terbesar di dunia pada masa itu iaitu blok Barat dan blok Komunis.

.Namun, selepas jatuhnya pusat bandar Vietnam Selatan, Saigon ditangan tentera Komunis Vietnam Utara, pihak AS telah di isytiharkan kalah dan melarikan diri dari Vietnam.

.Walaubagaimana pun, masih terdapat aset-aset ketenteraan AS yang ditinggalkan dan telah digunakan oleh penduduk Vietnam pada hari ini terutamanya bekas tangki minyak pesawat tempur AS..


                               

Jet tempur taktikal banyak bergantung kepada bahan api JP-4 yang dimuatkan pada tangki minyak tambahan. Walaubagaimana pun, tangki bahan api ini akan memberikan berat tambahan, daya seretan yang berlebihan dan kesukaran untuk mengendalikan pesawat.

Dalam pertempuran sebenar, tangki bahan api tambahan ini akan dibuang apabila kosong atau sebaik sahaja pesawat perlu bergerak dengan cepat untuk menyerang pihak musuh dan mengelakkan diri dari ditembak oleh peluru berpandu.

Sepanjang tempoh Perang Vietnam, sebanyak beribu-ribu tangki bahan api ini telah dibuang disepanjang Asia Tenggara dan telah dimanfaatkan oleh penduduk sekitar untuk dibuat sampan atau bot laju.

                                   

                                   

                                  

                                  


                                 

                                

                                         
Fenomena yang sedikit aneh...namun bukan mustahil

Post a Comment

 
Top