0
                                Amerika mempunyai sistem radar tercanggih di dunia.

SHAH ALAM – Sejak kehilangan pesawat MAS MH370 8 Mac lalu, beberapa negara telah mendedahkan penemuan satelit mereka yang menunjukkan objek berpotensi dikaitkan dengan  pesawat berkenaan.

Negara-negara tersebut ialah Australia, Perancis, Thailand, Japan dan tidak ketinggalan United Kingdom melalui satelit Inmarsat.

Namun, agak menghairankan apabila negara yang mempunyai rangkaian satelit tercanggih di dunia iaitu Amerika Syarikat (AS) langsung tidak berkongsi penemuan satelit mereka.

Seperti diketahui juga, AS merupakan negara yang paling mendahului dalam bidang penguasaan teknologi, termasuklah peralatan dan pesawat canggih yang pastinya mempunyai keupayaan untuk mengesan di mana sesebuah pesawat berada.

Sebagai contoh, AS memiliki dan melancarkan satelit reconnaissance (pemantauan) paling banyak dengan kemampuan yang boleh menjangkau luas seluruh pelosok dunia.

Pernah digunakan sewaktu perang di Iraq dan Afghanistan, satelit yang sering kali dirujuk sebagai satelit perisikan ini bukan saja berfungsi mengambil gambar.

Malah, ia juga digunakan sebagai pengendali peluru berpandu nuklear dan membantu sistem komunikasi antara markas tentera dengan sistem keselamatan yang tidak mudah ditembusi.

Dalam kes membabitkan pesawat komersial, satelit dengan teknologi infra-red ini pernah mengesan letupan TWA Flight 800 pada 1996 di Lautan Atlantik.

Bukan saja satelit, AS juga memiliki kecanggihan radar yang boleh mengesan sebarang isyarat atau objek walaupun ianya bersaiz kecil.

Perkara itu turut diakui pakar kejuruteraan penerbangan Universiti Teknologi Mara (UiTM), Dr Rizal Effendy Mohd Nasir yang dalam satu laporan Sinar Harian berkata, radar ketenteraan milik AS di Diego Garcia mampu menjejaki pesawat MH370 sekiranya lokasi penerbangan terakhir adalah di Lautan Hindi.

Menurutnya, radar jenis Active Electronically Scanned Array (AESA) yang digunakan di pangkalan ketenteraan itu boleh mengesan pesawat atau kapal yang berada ribuan meter di atas udara mahupun laut berserta jenis, kelajuan dan sebagainya.

Katanya, setiap kapal dan pesawat yang terdapat di pangkalan ketenteraan terbabit juga dilengkapi dengan radar pertahanan udara yang mampu mengesan objek beribu-ribu kilometer jauhnya termasuk apa yang terkandung di dasar Lautan Hindi.

Tidak cukup itu, USS 7th Fleet Navy yang dihantar dalam operasi mencari dan menyelamat (SAR) MH370 turut dilengkapi radar paling canggih.

Dengan kepakaran dan kecanggihan aset dimiliki AS ini, sememangnya menimbulkan persoalan besar mengapa MH370 masih tidak dapat dikesan oleh negara berkenaan.

Untuk menganggap kehebatan teknologi AS sebagai cerita yang direka-reka mungkin agak mustahil. Atau mungkin juga kita boleh menganggap AS tidak mendedahkan segala maklumat kepada umum kerana diklasifikasikan sebagai rahsia ‘besar’.

Namun, apa yang lebih dikhuatiri ialah AS sebenarnya mempunyai agenda tertentu di sebalik ‘persembunyian’ teknologinya yang tidak diketahui oleh Malaysia.

Keupayaan aset AS dipertikai

Tentera Amerika Syarikat berkeupayaan beroperasi dalam apa jua situasi terutamanya peperangan elektronik.

Senarai yang dikeluarkan Global Firepower (GFP) menunjukkan  Amerika Syarikat (AS) berada di kedudukan teratas negara paling kuat daripada segi ketenteraan pada masa ini.

Kelebihan Amerika ternyata didorong oleh sumber kewangan negara itu sendiri. AS dilaporkan memperuntukkan kira-kira AS$689 bilion (RM2.2 trilion) sebagai bajet pertahanan negara itu, jauh lebih tinggi berbanding negara kuasa besar lain.

Faktor itu memungkinkan AS untuk memiliki sekurang-kurangnya 8,235 kereta kebal dan 15,293 buah pesawat serta 6,665 helikopter.

Aset itu bagaimanapun tidak termasuk kira-kira 10 buah kapal pengangkut pesawat yang memudahkan AS menggerakkan askarnya ke mana-mana negara di seluruh dunia dengan diiringi 71 kapal selam.

Bagaimanapun, setelah 12 hari misi pencarian ditumpukan di Lautan Hindi, AS masih belum menghantar mana-mana kapal selam miliknya yang berpotensi mengesan pesawat MH370.

Pakar Geostrategis, Dr Azmi Hassan yakin penggunaan alat pengesan sonar milik AS mampu mengesan pesawat MH370 yang dipercayai hilang di Lautan Hindi itu.

Katanya, hanya AS memiliki peralatan itu di mana ianya “boleh menjunam ke dalam laut antara 4,000 sehingga 6,000 meter” untuk mengesan sebarang objek yang terbenam.

“Contohnya, apabila alat itu terkena satu objek, katakanlah kapal terbang, bunyi akan dibalikkan kembali dan dengan cara itu, kalau ada kapal terbang berdekatan dengan keadaan bunyi yang dikeluarkan, sonar itu dapat mengesannya; hantaran isyarat yang diterima itu berbeza bergantung kepada objek yang dikesan.

“Itu sajalah peralatan yang boleh diguna kalau ianya jauh di dalam (laut) tanpa ada isyarat kecemasan dikeluarkan (dari kotak hitam)” katanya.

Minggu lalu, Pemangku Menteri Pertahanan Pengangkutan, Datuk Seri Hishammuddin Hussein menelefon Setiausaha Pertahanan AS, Chuck Hagel bagi mohon bantuan negara itu untuk menggunakan aset mereka yang berkeupayaan mencari di laut.

Menurut laporan Reuters, Tentera Laut AS mempunyai pelbagai sistem sonar yang aktif dan pasif, antaranya berupaya mengesan objek di laut dalam dengan mengeluarkan bunyi ‘ping’ dan memantau bunyi bergema  serta berupaya mendengar bunyi seperti mikrofon di bawah laut.

Kelmarin di Perth, Australia, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, kapal selam robotik atau dron pemukaan bawah air berkedalaman tinggi diperlukan dalam misi pencarian MH370.
Najib berkata, teknologi itu diperlukan memandangkan jangka hayat bateri pada kotak hitam berbaki dua hari sahaja lagi.

Dron permukaan air bergantung kepada denyutan sonar untuk mencari di dasar laut dan ia pernah digunakan untuk membantu mengesan pesawat Air France 447 yang terhempas di Atlantik pada tahun 2009.

Pentagon, dalam kenyataannya pada 25 Mac lalu memberitahu akan menghantar sebuah dron penyelam milik tentera laut negara itu yang berkeupayaan menyelam sehingga hampir 4,572 meter di dasar laut bagi bantu mengesan serpihan pesawat MH370.

Pengumuman pengerahan kenderaan dasar laut yang dilengkapi sonar dikenali sebagai Bluefin-21, dibuat beberapa jam selepas kerajaan Malaysia mengesahkan pesawat tersebut hilang di Laut Hindi.

Jurucakap Pentagon, Laksamana Muda John Kirby dalam kenyataannya berkata, dron Bluefin mempunyai panjang lima meter dan berat 800 kilogram itu boleh beroperasi lebih daripada sehari dengan kelajuan rendah.

Selain itu, katanya, Bluefin mampu beroperasi pada kedalaman 4,500 meter dan berkeupayaan membezakan objek bertaburan di dasar laut.

Ramai yang melihat AS punya kemampuan untuk membantu secara terus dalam misi pencarian ini.

Bagaimanapun, selepas 28 hari misi pencarian pesawat MH370 itu digerakkan, masih belum ada perkongsian maklumat yang lebih positif diberikan oleh pihak AS.

Misi pencarian MH370 di Lautan Hindi masih belum menampakkan tanda untuk berakhir memandangkan tiada sebarang bukti kukuh dapat dikeluarkan mana-mana pihak.

Justeru itu, ramai yang mempertikaikan keupayaan negara yang turun membantu terutamanya AS.

p/s..cam pelik je kan

Post a Comment

 
Top