2
Dalam tempoh tiga minggu semejak kehilangan MH370, terdapat banyak teori-teori yang dikemukakan tentang apa yang mungkin dan telah berlaku di atas kapal terbang MH370. 

Saya terbaca satu analisis tulisan Bill Read yang bertajuk "What happened to flight MH370?" di laman Royal Aeronautical Society (RAeS).

Pada minggu lalu, RAeS Flight Operations Group (FOG) mengadakan sidang dua hari di 4 Hamilton Place mengenai "The role of the Aircraft Commander in the 21st Century"

Persidangan ini di hadiri oleh juruterbang, syarikat penerbangan, pengeluar dan pengawal selia. pada kesempatan ini beberapa pandangan tentang apa yang berlaku kepada MH370 dibahaskan oleh penceramah yang sangat berpengalaman dan sangat berpengetahuan dalam hal ehwal pernebangan dan industri penerbangan.

Daripada perbincangan tersebut maka lahirlah beberapa pendapat dan teori-teori alternatif jawapan kepada persoalan bagaimana MH370 boleh hilang?

1. Pesawat itu mengalami tekanan rendah (dinyahtekanan) tetapi masih meneruskan pernebangan.

 Ia mungkin. Ini dapat menjelaskan perubahan awal dalam ketinggian dan laluan. tetapi tidak menjawab mengapa ACARS dan transponder telah dimatikan. 

2. Pesawat itu tercemar oleh asap toksik 

Tidak mungkin. Jika keadaan ini berlaku juruterbang sepatutnya dapat menghantar panggilan kecemasan dan sekali lagi, tidak menjelaskan mengapa ACARS dan transponder telah dimatikan.

3. Terdapat kebakaran di atas kapal terbang yang rosak sistem komunikasi 

Sekali lagi tidak mungkin. Ini mungkin menjejaskan komunikasi tetapi ia tidak mungkin bahawa pesawat itu akan terus terbang jika api terus membakar . 

4. Pesawat itu telah dirampas 

Teori mungkin tetapi pesawat itu tidak diterbangkan ke destinasi lain mahupun ia digunakan sebagai senjata untuk serangan pengganas "berani mati". Jika ia merupakan perampas individu, maka sukar mencari motif tetapi jika ia adalah satu kumpulan atau pertubuhan, setakat ini tidak ada mana-mana kumpulan telah mendakwa bertanggungjawab. 

5. Pesawat itu sengaja dilencongkan oleh pilot /co-pilot 

Mungkin sekali lagi tetapi tidak ada sebab untuk ini belum dikenal pasti. Jika ia adalah satu percubaan bunuh diri maka mengapa pesawat terus terbang untuk sekian lama?

Saya rasa nak tambah satu untuk yang keenam "DICULIK OLEH AMERIKA SYARIKAT".... Apa pendapat anda??


TEMPAYAN RETAK

Post a Comment

  1. Yang ketujuh.. Diculik oleh Ayah Pin.. Susah nak jangka sebenarnya keadaan ini.. Kerajaan terpaksa menjaga banyak pihak dan setiap kenyataan dibuat dengan secara sangat berhati-hati.. Sehingga kini masih tiada bukti sahih MH370 berada di Lautan Hindi tetapi operasi masih tertumpu di situ.. Berapa lama kerajaan perlukan masa untuk membuat carian di Lautan tersebut? Sebulan? Setahun? Lima tahun? Ataupun 10 tahun? Kita ada bahagian untuk melaksanakan propaganda tetapi tidak gunakan kemahiran mereka membuatkan pihak yang bertanggungjawab melatah dan akhirnya mengaku.. Kes ini mungkin tidak semudah yang disangka.. Jawapan yang bakal diperolehi mungkin boleh mengakibatkan peperangan besar boleh meletus.. Sebab itu carian terpaksa dialihkan ke tempat yang paling mustahil untuk ditemui jawapan..

    ReplyDelete

 
Top